donderdag 28 oktober 2010

Interview over het dagboek van Evy Gruyaert



VRT-gezicht en MNM-stem Evy Gruyaert heeft zich
aan een boek gewaagd. Op Wereldgezondheidsdag,
ligt haar eerste schrijfsel, Het dagboek van Evy Gruyaert:
tips voor een gezond leven zonder stress, in de winkelrekken.





“Een gezondheidsboek op Wereldgezondheidsdag, het lijkt wel of ik met
dit boek de wereld ga verbeteren”, lacht Evy Gruyaert. In haar boek laat
Gruyaert een maand lang in haar “drukke leventje” kijken, en geeft
ze tips hoe in een stressvol bestaan toch fit te blijven.





“Ik wil met mijn boek aantonen dat je niet per se een moeilijk vol te houden
dieet moet volgen om gezonder te leven en je beter in je vel te
voelen”, zegt Evy Gruyaert.





Het boek is een mengeling van
autobiografische elementen en gezondheidstips.
Hoe noemje zoiets:
een gezondheidsbiografie?
“Dat klinkt te zwaar. Ik vertel in
mijn boek gewoon over mijn werk
en mijn leven en ik koppel daar
telkens gezondheidstips aan vast.





Bijvoorbeeld dat ik elke morgen
steevast stevig ontbijt en dan leg ik
uit waarom ontbijten goed is voor
je gezondheid. Ik geef gewoon gezondheidstips,
maar niet met een
belerend vingertje, hoor.”
Het boek is opgevat als een dagboek.
Vind je je leven zo boeiend dat
je het met anderen wilt delen?





Evy Gruyaert: “Ik vind het zelf ook soms vreemd,
maar ik merk dat mensen toch vaak
geïnteresseerd zijn in wat ik doe.
Ik krijg daar toch veel vragen over.
Daarnaast wil ik de mensen laten
zien dat je een druk leven, zoals ik er
een leid, perfect kan verzoenen met
een gezond bestaan. En dat je niet
per se een dieet moet volgen om er
gezond uit te zien en daadwerkelijk
gezonder te zijn.”





Het is met andere woorden geen
afslankboek?
Evy Gruyaert: “Nee, nee, daar hebben we Daisy
Van Cauwenberghe al voor (lacht).
Ik heb trouwens nog nooit in mijn
leven een dieet gevolgd, dus daar
kan ik mensen niet mee helpen. Ik
ben wel bezig met gezond eten, met
wat ik eet, maar niet met hoeveel
ik eet.”





Vind jij het zelf een goed boek?
Evy Gruyaert: “Daar kan ik moeilijk zelf over oordelen,
vind ik. Het boek is in ieder
geval volledig pretentieloos. Niemand
moet dit lezen. Het is gewoon
een feelgood-boek met tips waar de
lezer iets aan kan hebben.”





Heb je het eigenlijk zelf geschreven?
Evy Gruyaert: “Ja. Mits de nodige begeleiding. Er
is altijd een redactie die alles naleest
en bijstuurt waar nodig.”
“Daarom dat ik er ook zoveel tijd in
heb gestoken. Ik vond dat het míjn
boek moest zijn, met mijn woorden,
mijn gevoelens en sommige van
mijn foto’s. Niet zomaar een boek
waar toevallig mijn gezicht op staat.
Of dat dan hoogstaande literatuur
is, is een andere zaak. Maar ik heb
nooit de ambitie gehad om Hugo
Claus te vervangen.”





“ Ik sta nooit op de
weegschaal. Ik
merk wel aan mijn
broek dat ik ben
bijgekomen.”





Verdien je er een mooie cent aan?
Evy Gruyaert: “Als je zou uitrekenen hoeveel uren
tijd ik er heb ingestoken, dan verdien
ik er nauwelijks aan. Geld is
voor mij nooit een drijfveer geweest,
ook nu niet bij dit boek. Ik doe dit
omdat ik het graag doe, dat is voor
mij onbetaalbaar.”





Je gebruikt in je boek heel veel verkleinwoorden:
je noemt jezelf Evy’tje,
je spreekt over jouwhersentjes, jouw
kleertjes, zelfs jouw beentjes... Zo
kort zijn die anders niet.
Evy Gruyaert: “(lacht) Ja, maar ik vind beentjes
veel grappiger dan benen. Dat klinkt
zo droog. En ik houd wel van wat
humor in mijn leven.”





Uit jouw boek blijkt dat je een
heel gezond iemand bent en je heel
gezond eet.Zijn er dingen die je niet
eet omdat ze ongezond zijn?
Evy Gruyaert: “Ik eet al meer dan tien jaar geen
vlees, maar dat heeft niets met principes
te maken. Ik lust het gewoon
niet. Maar ik ga wel om de zes
maanden naar de dokter om mijn
bloed te laten controleren.”





Jouw grootouders hadden nochtans
een slagerij.
Evy Gruyaert: “Dat klopt. Maar toch krijg ik
geen vlees binnen. Mijn pa heeft
het daar lang moeilijk mee gehad.
Hij dacht dat ik dood zou gaan als
ik geen vlees at. Maar ik redeneer
zo: als je iets niet lust en het is niet
levensnoodzakelijk, dan eet je dat
toch gewoon niet. En voor vlees zijn
er genoeg alternatieven.”





Je lust ook geen chocolade.
Evy Gruyaert: “Met chocolade doe je mij echt geen
plezier, nee. Meestal zijn vrouwen
en chocolade een ideale combinatie
maar voor mij geldt dat niet.”





Je eet ook bijna nooit iets vettigs
als we je dagboek mogen geloven.
Op een maand tijd heb je maar één
keer frieten gegeten.
Evy Gruyaert: “Ik eet heel graag frieten, maar ik
doe dat heel zelden. Maar als ik het
doe, doe ik het wel goed. Dan houd
ik een heuse full option-frietavond.
Dan neem ik er een met een grote
kwak mayonaise en daar nog eens
een kaaskroketje bij... Daar kan ik
echt van genieten. Mensen denken
dat ik heel weinig eet, maar dat klopt
niet. Ik eet eigenlijk best veel, alleen
kijk ik goed uit wat ik eet.”





Sta jij dagelijks op de weegschaal?
Evy Gruyaert: “Nee. Een paar jaar geleden heb
ik van mijn mama een weegschaal
gekregen - gewoon omdat ik dat nog
niet had, ze bedoelde daar niks mee,
hoor (lacht) - maar ik heb ze nog
nooit gebruikt.”





Komaan, elke vrouwwil tochweten
hoeveel ze weegt?
Evy Gruyaert: “Ik weet ongeveer hoeveel ik weeg.
Maar eigenlijk is dat gewicht niet
zo belangrijk voor mij. Zolang ik
me maar goed in mijn vel voel. Ik
zal het wel merken aan mijn broek
als ik ben bijgekomen.”





Ben je een gezondheidsfreak?
Evy Gruyaert: “Een freak in iets zijn, is nooit
goed.”





Je hebt wel een eigen therapeut.
“Ik laat mij begeleiden door Guido
Demeestere, dat is mijn persoonlijke
bodyworker. Hij geeft mij op tijd en
stond een drukpuntmassage als ik
mij niet zo goed in mijn vel voel. Hij
geeft ook af en toe gezondheidsadvies.
Ik heb het bijvoorbeeld bijna
altijd koud en omdat je niet de hele
dag koffie kan drinken, heeft hij
me ingewijd in de wondere wereld
van het theedrinken. Vroeger dacht
ik dat er maar een soort thee was,
de gewone, maar hij heeft me alle
soorten kruidenthee leren kennen.
Heerlijk.”





Op een moment zeg je in je boek:
Ze moesten eens weten dat het niet
allemaal van een leien dakje loopt
met mijn lichaam. Wat bedoel je
daarmee?
Evy Gruyaert: “Dat heeft te maken met mijn knie.
Toen ik voor Vlaanderen Sportland
veel moest lopen, ben ik door mijn
rechterknie gezakt. Ik heb vroeger
heel veel geturnd en jaren turnles
gegeven en toen had ik daar af en
toe al eens last van.”





Heb je nog andere kwaaltjes?
Evy Gruyaert: “Ik heb al van kindsbeen af last
van migraine. Mijn hoofd is soms
letterlijk oververhit. Als ik als kind
ging lopen of zwemmen, begon mijn
hoofd dikwijls te koken waardoor ik
helemaal misselijk werd en gewoon
geen licht meer kon verdragen. Nu
heb ik dat ook wel ooit van de stress,
als ik teveel nadenk of te lang achter
mijn computer zit.”





Voor de rest ben je helemaal gezond?
Evy Gruyaert: “(lacht) Toch bijna, ja. Een paar
weken geleden heb ik de windpokken
gekregen. Op een morgen stond
ik op met drie rode vlekjes op mijn
lichaam. Ik dacht dat een hongerige
spin mij ‘s nachts had bepoteld,
maar de volgende morgen had ik
nog veel meer van die rode vlekken.
Toen bleek dat ik windpokken
had. Als kind had ik die nochtans
al gehad, maar blijkbaar heb ik
toen niet genoeg antistoffen aangemaakt.
Achteraf bleek dat ik die
windpokken van Sabine Hagedoren
had overgekregen, die zelf besmet
was door een van haar kindjes.”





Ben je eigenlijk tevreden over je
lichaam?
Evy Gruyaert: “Ach, iedere mens heeft wel iets
waar ie niet zo content over is.
Het is gewoon een kwestie om die
mindere kantjes zo goed mogelijk
te camoufleren. En tegenwoordig
heb je daar vanalles voor: push-up BH's voor de borsten,
steunbroeken, steunkousen,...





Wat moet jij zoal camoufleren?
Evy Gruyaert: “Voorlopig nog niets. Ik ben nog
camouflagevrij (lacht).”





Je bent wel ooit je voorste tanden
kwijtgeraakt.
Evy Gruyaert: “Als kind ben ik eens in een ondiep
zwembad gedoken en met mijn
hoofd tegen de bodem geknald
waardoor mijn twee grote tanden
doormidden waren gebroken. De
tandarts heeft op beide tanden een
stuk neptand gezet. Je ziet dat niet
hoor, alleen als je heel dicht bij mij
staat. Maar dat mogen alleen de
intimi (lacht).”



Geen opmerkingen:

Een reactie posten